Publiczne Przedszkole w Stąporkowie

ul. Juliusza Słowackiego 1

26-220 Stąporków

tel.  + 48 453 012 240     

        + 48 453 012 241

sekretariat@przedszkolestaporkow.szkolnastrona.pl

JAK ŁATWO I SPRAWNIE UCZYĆ DZIECI Z ADHD?

Jak łatwo i sprawnie uczyć dzieci z ADHD?

Praktyczny poradnik dla rodziców dzieci wykazujących cechy nadpobudliwości psychoruchowej.

 

Stała organizacja dnia

– stwórz plan dnia to ułatwi dziecku funkcjonowanie, bo w każdym momencie dnia będzie wiedziało, co ma robić

Organizacja środowiska pracy

– dzieci z ADHD zwracają uwagę na wszystkie bodźce, im ich w otoczeniu będzie mniej, tym łatwiej będzie się tym dzieciom skupić. Podczas np. nauki zostaw na biurku tylko niezbędne przedmioty.

Pozytywne, krótkie i konkretne komunikaty

– ze względu na deficyty procesów poznawczych, dzieci z ADHD nie potrafią skupić się ani zapamiętać wypowiedzi. Zamiast powiedzieć „przygotuj śniadanie” powiedz „pokrój chleb” itd. Nie mów dziecku, czego mu nie wolno, powiedz, co ma zrobić np. nie mów „nie śmieć” tylko „wrzuć papierek do kosza”.

Dzielenie pracy na etapy

– dzieci z ADHD potrafią wykonać elementarne czynności, przy bardziej skomplikowanych się gubią. Zawsze dziel pracę na etapy. Dopiero po wykonaniu pierwszej czynności, podawaj instrukcję do kolejnej.

Częste przerwy w pracy

– dzieci z ADHD nie potrafią pracować długo, pozwól im na częste przerwy w pracy, jednak nie mogą one rozpraszać ich uwagi – dziecko nie może w trakcie przerwy np. oglądać TV.

Skupianie uwagi

– żeby mieć pewność, że dziecko wykona Twoje polecenie skup na sobie jego uwagę, patrz mu w oczy, kiedy do niego mówisz, poproś, żeby powtórzyło wydane polecenia, a następnie dla pewności powtórzy je jeszcze raz.

Utrzymywanie zainteresowania

– dzieci z ADHD szybko się nudzą zwłaszcza, kiedy mają do czynienia z zadaniami intelektualnymi. Zmieniaj tematykę i sposób prowadzenia zajęć.

Oddzielanie objawów ADHD od negatywnego zachowania

– naucz się odróżnić zachowanie spowodowane ADHD od celowego łamania zasad. Dziecko nie może być karane za to, na co nie ma wpływu ale powinno ponieść konsekwencje, kiedy z premedytacją nie stosuje się do norm i poleceń.

Potrzeba ruchu

– dzieciom z ADHD bardzo trudno jest opanować swoją ruchliwość. Nie hamuj jej, bo dziecku jeszcze trudniej będzie się skupić. Jeśli dziecko chce odrabiać lekcje stojąc na jednej nodze, pozwól mu.

Konsekwencja

– ciągle przypominaj zasady. Ważne jest nagradzanie – chwal dziecko za dobre zachowanie, za dobrze zrealizowane zadanie. Zastosuj system żetonowy. Ważne, żeby nagroda była bliska i realna, bo dzieci z ADHD mają trudności z odraczaniem gratyfikacji.

 

 

Małgorzata Młynarczyk

NA GÓRĘ