Publiczne Przedszkole w Stąporkowie

ul. Juliusza Słowackiego 1

26-220 Stąporków

tel.  + 48 453 012 240     

        + 48 453 012 241

sekretariat@przedszkolestaporkow.szkolnastrona.pl

LOGOPEDIA W DOMU

Logopedia w domu.

Jednym z czynników warunkujących prawidłowy rozwój mowy jest sprawność całego aparatu mowy. W jego skład wchodzą;

  • aparat oddechowy
  • aparat fonacyjny
  • aparat artykulacyjny

 

Terapia logopedyczna często jest długim procesem. Nie wystarczą ćwiczenia w gabinecie. Praca w domu z rodzicem jest nieodłącznym elementem terapii i dzięki wysiłkowi, który włożycie w te czynności dziecko szybciej zostanie wyprowadzone. Pamiętajmy, że najlepiej jest ukończyć terapię logopedyczną przed rozpoczęciem nauki w szkole, dlatego tak ważna jest intensywność ćwiczeń. Wady wymowy mogą predysponować do wystąpienia trudności w czytaniu i pisaniu. Musimy mieć świadomość, że terapia np. najbardziej popularnego seplenienia międzyzębowego nie trwa pół roku. Często ten okres jest bardzo długi, dlatego też jeżeli widzimy, że dziecko może mieć wadę wymowy koniecznie umówmy się do logopedy jak najszybciej.

 

Kilka ogólnych ważnych informacji:

  • dziecko powinno wdychać powietrze przez nos, a wydychać przez usta- taki tor oddechowy zapewni prawidłowy rozwój i funkcjonowanie aparatu artykulacyjnego
  • dzieci, które oddychają przez usta, mają je cały czas otwarte powinny zostać zapisane na konsultację laryngologiczną
  • warto również obserwować sposób oddychania podczas snu
  • artykulacja powinna odbywać się na wydechu

Przykłady ćwiczeń i zabaw jakie możemy stosować w domu.

 Zabawy oddechowe

1. Dmuchanie baniek mydlanych w konfiguracji:

długo- krótko- długo

słabo- mocno- bardzo mocno

Tak, żeby dziecko mogło zobaczyć siłę wydechu

2. Wąchanie kwiatów, kolorowych mydełek i pustych opakowań po perfumach

3. Zawody statków– z papieru lub kory możemy zrobić maleńkie stateczki, którymi możemy się bawić np. w wannie lub przy stole

4. Dmuchanie na zawieszone na nitkach małe elementy. Również staramy się różnicować siłę wydechu

5. “Kołysanie” misia. Dziecko kładzie się na plecach na płaskiej powierzchni. Na brzuchu kładziemy małą maskotkę. Zadaniem dziecka jest nabranie powietrza do brzuszka (przepony) i wypuszczenie tak aby miś się kołysał.

6. Dmuchanie na pocięte paski papieru tak aby tańczyły.

7. Dmuchanie na wiatraczki, w gwizdki, trąbki

8.Wyścigi styropianowych, piankowych kulek z użyciem słomki lub bez

9. Dmuchanie na świecę tak aby nie zgasić płomienia

 

Logopedia w domu – zabawy fonacyjnne

1. Zabawy w naśladowanie odgłosów zwierząt. Z pomocą książki możemy naśladować zwierzęta, bawić się w zgadywanki “jakie to zwierzę” i zadawać podchwytliwe pytania na myślenie np. “Idzie baran, za nim koza, a na końcu kot jakie odgłosy wydają”? Ta zabawa świetnie sprawdza się w podczas stania w korku;)

2.Wierszyki dźwiękonaśladowcze.

3.Naśladowanie śmiechu różnych ludzi:

  • mężczyzna- głośne “hohohoho”
  • kobieta- o średnim natężeniu “hahahaha”
  • staruszka- cichutko “hehehehe”
  • dziewczynki- piskliwy “hihihihi”
  • chłopcy- hałaśliwy “hahahaha”

4. Śpiewanie samogłoskowych kołysanek lalkom i misiom na melodię “Kotki dwa” śpiewamy tylko aaaaaaaaaa lub mruczymy “mmmmmm”.

5.Śpiewanie piosenek i mówienie krótkich wierszyków.

 

 

NA GÓRĘ