Publiczne Przedszkole w Stąporkowie

ul. Juliusza Słowackiego 1

26-220 Stąporków

tel.  + 48 453 012 240     

        + 48 453 012 241

sekretariat@przedszkolestaporkow.szkolnastrona.pl

JAK WSPOMAGAĆ ROZWÓJ MOWY

Jak wspomagać rozwój mowy.

         Każdy z nas ma ogromny wpływ na to jak i kiedy będą mówiły nasze dzieci. Możemy stymulować rozwój mowy naszego dziecka. Oto w jaki sposób:

  • karm piersią- podczas jedzenia mleka mamy dziecko naturalnie ćwiczy mięśnie aparatu artykulacyjnego.
  • rozszerzaj dietę dziecka gdy już samo siedzi jedząc stałe pokarmy również ćwiczy aparat mowy, a dodatkowo ćwiczy koordynację ręka-oko i prawidłowy chwyt.
  • w miarę możliwości nie stosuj smoczków, butelek- a po pierwszych urodzinach pożegnajcie gumowego przyjaciela.
  • stosuj tzw. “kąpiel słowną”- “kąp” dziecko w słowach. Wykonując daną czynność opowiadaj dziecku o tym, co robisz np.: ” Założymy bluzkę. Tak, ta bluzka jest czerwona. Na tej bluzce jest pies. Pies robi hau. Najpierw włożymy lewą ręką, a później drugą” itd. Oczywiście, mówimy w taki sposób jak czujemy, nie sztucznie. Mówimy w miarę powoli, używamy naturalnej intonacji.
  • przy malutkim dziecku pochylaj się bardzo blisko- na wyciągnięcie jego rączek. Pozwalajmy badać swoją twarz. Nazywajmy części twarzy.
  • staraj się aby otoczenie było ciekawe i stymulujące.
  • od samego początku używajmy onomatopei czyli wyrażeń dźwiękonaśladowczych, to od tego niewinnego “miau” dzieci zaczynają mówić.
  • mów do dziecka jak do dorosłego człowieka- nie zdrabniajmy.
  • powtórz po dziecku prawidłowo, ale nie wymagaj powtórzenia- “Mama, mam pępka” “Tak, masz pępek”.
  • podpieraj słowo gestem- również kiedy dziecko coś pokazuje nazywaj to.
  • motywuj do mówienia- nie przerywaj kiedy mówi.
  • czytaj dużo książek- najpierw dziecko posiądzie słownik bierny,
    a dopiero później czynny, czyli najpierw zacznie rozumieć dane słowo,
    a później zacznie je mówić
  • śpiewaj dziecku.
  • dmuchajcie, chuchajcie i parskajcie- wygłupiajcie się przed lustrem.
  • stosuj pytania otwarte, czyli takie pytanie, na które nie da się odpowiedzieć “tak” lub “nie” (nie dotyczy mam dwulatków).
  • woź dziecko w wózku przodem do siebie i rozmawiajcie, śpiewajcie
    i opowiadajcie.
  • ćwiczcie dłonie- precyzyjne ruchy rąk, czyli mała motoryka ma ogromny wpływ na rozwój mowy.
NA GÓRĘ