Jak wspomagać rozwój mowy.
Każdy z nas ma ogromny wpływ na to jak i kiedy będą mówiły nasze dzieci. Możemy stymulować rozwój mowy naszego dziecka. Oto w jaki sposób:
- karm piersią- podczas jedzenia mleka mamy dziecko naturalnie ćwiczy mięśnie aparatu artykulacyjnego.
- rozszerzaj dietę dziecka gdy już samo siedzi jedząc stałe pokarmy również ćwiczy aparat mowy, a dodatkowo ćwiczy koordynację ręka-oko i prawidłowy chwyt.
- w miarę możliwości nie stosuj smoczków, butelek- a po pierwszych urodzinach pożegnajcie gumowego przyjaciela.
- stosuj tzw. “kąpiel słowną”- “kąp” dziecko w słowach. Wykonując daną czynność opowiadaj dziecku o tym, co robisz np.: ” Założymy bluzkę. Tak, ta bluzka jest czerwona. Na tej bluzce jest pies. Pies robi hau. Najpierw włożymy lewą ręką, a później drugą” itd. Oczywiście, mówimy w taki sposób jak czujemy, nie sztucznie. Mówimy w miarę powoli, używamy naturalnej intonacji.
- przy malutkim dziecku pochylaj się bardzo blisko- na wyciągnięcie jego rączek. Pozwalajmy badać swoją twarz. Nazywajmy części twarzy.
- staraj się aby otoczenie było ciekawe i stymulujące.
- od samego początku używajmy onomatopei czyli wyrażeń dźwiękonaśladowczych, to od tego niewinnego “miau” dzieci zaczynają mówić.
- mów do dziecka jak do dorosłego człowieka- nie zdrabniajmy.
- powtórz po dziecku prawidłowo, ale nie wymagaj powtórzenia- “Mama, mam pępka” “Tak, masz pępek”.
- podpieraj słowo gestem- również kiedy dziecko coś pokazuje nazywaj to.
- motywuj do mówienia- nie przerywaj kiedy mówi.
- czytaj dużo książek- najpierw dziecko posiądzie słownik bierny,
a dopiero później czynny, czyli najpierw zacznie rozumieć dane słowo,
a później zacznie je mówić - śpiewaj dziecku.
- dmuchajcie, chuchajcie i parskajcie- wygłupiajcie się przed lustrem.
- stosuj pytania otwarte, czyli takie pytanie, na które nie da się odpowiedzieć “tak” lub “nie” (nie dotyczy mam dwulatków).
- woź dziecko w wózku przodem do siebie i rozmawiajcie, śpiewajcie
i opowiadajcie. - ćwiczcie dłonie- precyzyjne ruchy rąk, czyli mała motoryka ma ogromny wpływ na rozwój mowy.