Edukacja STEAM
STEAM to akronim pięciu dyscyplin:
S - (science) czyli nauka, głównie nauki przyrodnicze tj. biologia, chemia, geografia. „S” to wiedza o rzeczywistości ale też wiedza o tym jak tę rzeczywistość badać. Rozumienie procesów, które się wokół nas odbywają jest niezwykle istotne dla racjonalnego podejmowania decyzji w przyszłości.
T – (technology) czyli technologia, w tym technika. Dyscyplina ta opisuje jak zostały skonstruowane przedmioty, w jaki sposób działają i co wpływa na ich działanie. Technologia to też projektowanie rzeczy, ulepszanie ich. Celem tej dyscypliny nie jest tylko opis, a przede wszystkim rozwiązywanie praktycznych, codziennych problemów.
E – (Engineering) inżynieria czyli innymi słowy praktyczne, a często też twórcze wykorzystanie zasad nauki w celu projektowania i konstruowania np. budowli, maszyn czy urządzeń. Uczy jak są zbudowane i jak działają przedmioty codziennego użytku. Inżynieria to także testowanie różnych rozwiązań w celu znalezienia tego idealnego.
A - (art) czyli sztuka obejmująca zdolności muzyczne, taneczne, plastyczne, literackie czy aktorskie. Działalność artystyczna sprzyja spontaniczności i daje przestrzeń do swobodnej, twórczej ekspresji.
M – (Mathematics) czyli matematyka to nie tylko nauka o liczbach i figurach itp. To przede wszystkim sposób rozwiązywania problemów poprzez logiczne myślenie. Tutaj nie jest ważny eksperyment czy eksploracja a dedukcja, kalkulacja i wyciągnie wnisoków.
Edukacja STEAM to interdyscyplinarne podejście do nauki. Zakłada, że dzieci uczą się poprzez działanie, a działanie to łączy w sobie co najmniej 2-3 w/w dyscypliny. Przedszkolaki mają eksplorować otoczenie, konstruować i rozwiązywać problemy, tak aby wykształcić kompetencje niezbędne w dorosłym życiu tj. krytyczne myślenie, współpraca czy umiejętność uczenia się. Oznacza to, że dziecko w edukacji STEAM staje się naukowcem, inżynierem i artystą. To ono odkrywa, eksperymentuje, próbuje i tworzy. Przedszkole i nauczyciel stwarzają mu tylko warunki do tego, aby samo mogło poznać i zrozumieć. Miejscem takiej edukacji nie musi być tylko przedszkole. Przestrzenią dla STEAM jest wszystko: dom, ogród, park, plac zabaw, las, garaż, boisko czy plaża. Każdy element świata dla dziecka jest nowy, nieodkryty i niezwykle ciekawy.
Jak zatem pracować w duchu STEAM?
- stawiać przed dziećmi pytania np. dlaczego samolot lata? Skąd się wzięła woda w kranie? Dlaczego ludzie nie maja sierści?
- stwarzać możliwość do eksperymentowania np. sprawdźmy co pływa a co tonie? Co się rozpuści w wodzie a co nie? Co znajduje pod kamieniem? Co się stanie jeśli zmieszamy ze sobą kolory?
- szukać rozwiązań praktycznych problemów np. jak sprawdzić kto jest najwyższy? Jak zjeść zupę bez łyżki? Ile kloców zmieści się do pudełka?
- zachęcać do konstruowania i budowania np. zaprojektujmy i zbudujmy karmnik dla ptaków, budę dla pasa albo wielopoziomowy parking dla samochodzików
- dać możliwość swobodnej ekspresji artystycznej – pomalować twarz, zrobić stemple z ziemniaków, stworzyć układ choreograficzny z psem albo napisać piosenkę o mamie.
Nie można tylko zapomnieć o jednym, że w STEAM najważniejsze jest działanie!